Autokasacja Kłecko

Czy warto zainwestować w używany filtr DPF?


Ze względu na obowiązujące w Polsce i Unii Europejskiej normy emisji spalin wiele z produkowanych współcześnie pojazdów posiada filtr DPF, GPF lub FAP. To jaki filtr zamontowano w aucie zależy przede wszystkim od tego, czy w aucie jest silnik wysokoprężny, czy benzynowy. W teorii filtry DPF miały być samoobsługowym podzespołem, ale niestety w rzeczywistości sytuacji wygląda nieco inaczej. Co to jest DPF? Dlaczego nie działa tak, jak powinien? W jakich samochodach wykorzystuje się filtry GPF i FAP? Dlaczego używany filtr DPF opłaca się kupić na szrocie? Na wszystkie te pytania odpowiadamy poniżej.

Co to jest DPF?

Czy warto zainwestować w używany filtr DPF?

Filtr DPF (ang. Diesel Particulate Filter) odpowiedzialny jest za oczyszczanie spalin ze szkodliwych dla środowiska i zdrowia cząstek stałych. Jak sama nazwa wskazuje, rozwiązanie to wykorzystywane jest w samochodach, które wyposażone są w silnik diesla (zwany również wysokoprężnym). W teorii DPF zaprojektowano tak, aby nie wymagał dodatkowej konserwacji, ale w praktyce nie zdało to egzaminu. Suchy filtr cząstek stałych w postaci takiej jak DPF lub GPF może się szybko zatkać, szczególnie jeśli auto porusza się głównie w terenie zabudowanym. Filtr DPF powinien sam oczyszczać się w procesie wypalania, ale niestety nie działa to tak dobrze, jak powinno. Jeśli komputer pokładowy poinformuje o rozpoczęciu wypalania DPF, trzeba udać się na drogę szybkiego ruchu i utrzymać średnią prędkość na poziomie przynajmniej 70 km/h aż proces się nie zakończy. Mając na uwadze, iż nie każdy ma czas na takie manewry w trakcie porannej drogi do pracy, łatwo zrozumieć można, dlaczego DPF się tak często zapycha. Warto mieć tu również na uwadze, iż jeśli w trakcie nieumiejętnej naprawy lub próby regeneracji zostanie on uszkodzony, to za nowy trzeba będzie zapłacić około 3-4 tysięcy złotych. Należy zaznaczyć tu również, iż wszystkie te problemy spotkać można w samochodach z silnikiem benzynowym, które wyposażone są w GPF (ang. Gasoline Particulate Filter).

Czym dokładnie jest mokry filtr cząstek stałych FAP?

Mokry filtr cząstek stałych FAP (fr. Filtre à Particules) to francuska odmiana DPF, która przy pomocy specjalistycznego preparatu obniża temperaturę samozapłonu cząstek stałych. W przeciwieństwie do suchego filtra DPF mokry FAP jest z założenia częścią eksploatacyjną. FAP cechuje się lepszą efektywnością wypalania przy mniejszych prędkościach i krótszych podróżach, ale ze względu na konieczność uzupełniania płynu oraz zdefiniowany odgórnie przez producenta okres przydatności może być droższy w eksploatacji niż DPF. Za wymianę preparatu katalitycznego w niezależnym warsztacie zapłacić trzeba z reguły przynajmniej 500 złotych, ale w autoryzowanym serwisie obsługi (ASO) może kosztować to nawet więcej niż 1000 złotych. Z tego też powodu w samochodach z wysokoprężnym silnikiem częściej spotyka się DPF niż FAP.

Gdzie najbardziej opłaca się kupić używany filtr DPF?

Nie bez przyczyny używany filtr DPF najbardziej opłaca się kupić na szrocie. Odzyskiwane w trakcie demontażu wycofanych z użytku pojazdów części są tańsze zarówno od oryginalnych elementów, jak i nieoficjalnych zamienników. Zamiast przepłacać za nowy DPF, który i tak się zepsuje, zdecydowanie bardziej opłaca się zainwestować w używany filtr DPF. Jeżeli w trakcie przypadkowej kontroli drogowej wykryte zostaną nieprawidłowości w zakresie emisji spalin (np. brak filtra DPF) to trzeba się będzie pożegnać z dowodem rejestracyjnym, a ponadto zapłacić wysoki mandat.