Kwestie związane z obowiązkowym ubezpieczeniem samochodu są zawsze gorącym tematem dla właścicieli pojazdów mechanicznych, ponieważ zahaczają mocno o ich osobiste finanse. Jednym z ważniejszych zagadnień, jakie należy poznać, jest szkoda całkowita. Co dalej zrobić, gdy zostanie ona stwierdzona? Ile dostanę od ubezpieczyciela i co z wrakiem? Poniżej wyjaśniamy, co to znaczy i czy opłaca się wówczas naprawa auta. Poznaj podstawy, abyś wiedział, jakie kroki wykonać, gdy już dojdziesz do siebie po wypadku komunikacyjnym!
Istnieje kilka definicji, zgodnie z którymi towarzystwa ubezpieczeniowe ustalają składki na polisy, ale również decydują się na wypłatę z niej środków. Szkoda całkowita pojazdu – co to znaczy? Jest to taki stopień jego uszkodzenia, że koszty ewentualnej naprawy przekraczają 100% wartości samochodu (lub 70%, jeśli właściciel posiada AutoCasco) wskazaną w ogólnych warunkach ubezpieczenia. Po uznaniu, że jest wrakiem, czyli nie nadaje się do użytkowania w takiej formie, jaką przybrał po wypadku komunikacyjnym, można ubiegać się o wypłatę pieniędzy z OC sprawcy. Wówczas wiadomo, co dalej można z nim zrobić i czy opłacalna jest naprawa auta.
Od tego, czy samochód zostanie uznany za wrak, zależy to, co dalej z nim zrobić. Towarzystwa ubezpieczeniowe współpracują z rzeczoznawcą, który ocenia stopień uszkodzenia pojazdu i ewentualny kosztorys jego naprawy. Pamiętaj, że jeśli według Ciebie wycena jest zbyt niska, możesz złożyć od niej odwołanie i reklamację. Może to nieznacznie przedłużyć cały proces, ale często daje możliwość uzyskania wyższej kwoty z OC. Gdy stwierdzona zostanie szkoda całkowita, to znaczy, że naprawa auta nie zostanie wykonana przez autoryzowany warsztat ubezpieczyciela, gdyż jest nieopłacalna.
W Polsce istnieje obowiązek posiadania aktualnego ubezpieczenia pojazdu. Oznacza to, że w sytuacji jakiegokolwiek udokumentowanego zdarzenia drogowego, osoba poszkodowana ma możliwość otrzymania odszkodowania. Dzięki temu, jeśli tylko przestrzegasz terminów opłacania polisy, nie musisz obawiać się, że w razie wypadku lub stłuczki zostaniesz sam z dużym rachunkiem u mechanika do opłacenia. W przypadku, gdy stwierdzona zostanie przez rzeczoznawcę szkoda całkowita, co dalej zrobić z wrakiem, gdy naprawa auta nie wchodzi w grę? Istnieje wówczas kilka możliwości, które warto rozważyć.
Przede wszystkim, jeśli doszło do wypadku komunikacyjnego, w wyniku którego samochód został uszkodzony tak, że nie nadaje się do jazdy, należy go odholować w bezpieczne miejsce. Następnie skontaktować się z ubezpieczycielem sprawcy. Jeśli ten zbiegł – należy wezwać policję, która zabezpieczy wszelkie dowody i udać się do dowolnego towarzystwa, które stwierdzi, że ma miejsce szkoda całkowita. Co dalej? Jego przedstawiciel prześle dokumenty do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, z którego zostanie wypłacona odpowiednia suma. W dalszej kolejności musisz zdecydować, co z wrakiem – czy opłaca się naprawa auta własnym sumptem? Decyzja należy tu już do Ciebie. Często poszkodowani uzależniają ją od tego, ile dostaną w ramach odszkodowania.
Czasem pojazd nie nadaje się już do jazdy, jednak po wymianie uszkodzonych układów i elementów karoserii można przywrócić go do stanu używalności. Co z wrakiem najlepiej zrobić? Najczęściej poszkodowani nie decydują się na naprawdę auta. Co dalej? W zależności od tego, ile dostaną od ubezpieczyciela, mogą zakupić sobie nowy samochód.
Wielu osobom, którym przytrafia się wypadek, zależy na tym, by zniszczenia zostały zakwalifikowane jako szkoda całkowita. Ile dostanę w takiej sytuacji? To zależy od stopnia zniszczenia auta – rzeczoznawca ocenia między innymi to, ile kosztowałaby ewentualna naprawa pojazdu, i ile warty jest wrak. Kwota, którą otrzymasz w ramach odszkodowania, to różnica wartości samochodu w dniu przed szkodą i po niej.
Postępowanie po wypadku wymaga często zasięgnięcia opinii różnych specjalistów, w końcu chodzi tu o Twoje finanse. Ważną kwestią jest też szkoda całkowita a naprawa auta. Jeśli się jej podejmiesz, bo na przykład potrafisz to robić, musisz się liczyć z tym, że przestanie ono widnieć w rejestrach jako bezwypadkowe i będziesz miał trudności z jego sprzedażą w całości. Jeżeli zostały w nim nieuszkodzone elementy – możesz próbować sprzedać pojazd w częściach. Nie zawsze bowiem szkoda całkowita musi oznaczać konieczność zezłomowania wraku – a nawet po otrzymaniu odszkodowania, pozostaje on Twoją własnością i możesz go spieniężyć. Przemyśl to i podejmij właściwą decyzję!