Pozbycie się starego auta wiąże się z szeregiem formalności. Na szczęście nie są one aż tak uciążliwe, jak mogłoby się wydawać. Należy jednak wiedzieć, jak wygląda wyrejestrowanie samochodu po złomowaniu, by zgłoszenie odbyło się na czas i przy zachowaniu wszelkich standardów. Tylko wtedy można być pewnym, że kasacja pojazdów zakończyła się prawidłowo i nie czeka Cię żaden mandat za niedopilnowanie obowiązków. Przeczytaj nasz artykuł, aby dowiedzieć się wszystkiego na ten temat.
Zacznijmy od tego, co trzeba przedstawić w stacji demontażu. Przyjmie ona pojazd tylko pod warunkiem potwierdzenia tożsamości klienta oraz prawa do posiadania auta. W związku z tym przed złomowaniem należy pokazać:
Dopiero wtedy uzyskuje się dokumentację pozwalającą na wyrejestrowanie pojazdu po kasacji, co daje możliwość zgłoszenia faktu w określonym przez prawo czasie.
Po utylizacji swojego auta otrzymasz zestaw dokumentów potwierdzających prawidłowe przeprowadzenie procesu. Mowa przede wszystkim o zaświadczeniu o przyjęciu samochodu, jego kasacji oraz unieważnieniu dowodu rejestracyjnego wraz z tablicami rejestracyjnymi. Wyrejestrowanie pojazdu po złomowaniu jest teraz możliwe dzięki kompletowi potwierdzeń wydanych przez stację demontażu. Należy przy tym pamiętać, że warsztat nie bierze odpowiedzialności za zgłoszenie na czas tego faktu do wydziału komunikacji. Należy zająć się tym samodzielnie.
Gdzie właściwie udać się w celu dokończenia formalności? W tym celu należy udać się do wydziału komunikacji. Zgłoszenie kasacji i złomowania pojazdu musi odbyć się jednak w odpowiednim mieście. Wbrew pozorom nie chodzi o miejsce zamieszkania, a miejsce ostatniej rejestracji samochodu. Jeśli więc auto zostało przypisane w innym mieście, niż obecnie się znajdujesz, to do jego wyrejestrowania będziesz musiał się trochę przejechać. Pamiętaj jedynie, by zdążyć na czas.
Przepisy jasno określają termin udania się do stosowanego urzędu po złomowaniu samochodu. Ile czasu na wyrejestrowanie mamy? Dokładnie 30 dni po otrzymaniu dokumentów w stacji demontażu. To wystarczająco długo, by zgłoszenie odbyło się nawet w mieście znajdującym się na drugim końcu Polski w stosunku do obecnego miejsca przeprowadzenia kasacji.
Opisywany proces ma swoją cenę. Czas na wyrejestrowanie pojazdu po złomowaniu to jedno, a co z kwestią płatności w urzędzie? Należy przygotować się na niewielki wydatek. Opłata skarbowa wynosi obecnie zaledwie 10 zł. Przy zgłoszeniu trzeba jeszcze pamiętać o przyniesieniu ze sobą dokumentów z kasacji samochodu, a także dowodu osobistego, rejestracyjnego i potwierdzenia polisy OC.
W tym momencie warto wspomnieć o ubezpieczeniu. Według prawa każdy pojazd mechaniczny musi mieć opłacone OC. Dotyczy to nawet samochodów, które nie poruszają się po drogach od dłuższego czasu. Zrezygnowanie z ubezpieczenia jest możliwe dopiero po tym, jak nastąpi wyrejestrowanie samochodu – np. wskutek złomowania. Jeśli zgłoszenie będzie dotyczyć auta poddanego kasacji, ale bez wykupionej polisy OC można narazić się na karę.
Pozostaje już tylko złożyć wniosek o zwrot składki OC za niewykorzystany czas ochrony. Zgłoszenie odbywa się w towarzystwie ubezpieczeniowym, do którego przynosi się dokumenty potwierdzające wyrejestrowanie złomowania pojazdu i pozostałe wspomniane już niejednokrotnie w tym wpisie dokumenty potwierdzające tożsamość. Druki do uzupełnienia znajdują się w siedzibie agencji ubezpieczeniowej.
W tym celu najlepiej skorzystać z pomocy profesjonalistów. To jedyna gwarancja otrzymania dokumentów potrzebnych do zgłoszenia złomowania w wydziale komunikacji. Ponadto można wtedy otrzymać uczciwą wycenę oddawanego samochodu w krótkim czasie. Formalności trwają zaledwie kilka minut, po których dostaje się gotówkę do ręki. Zaplanowanie podróży do urzędu w celu wyrejestrowania pojazdu po kasacji staje się w efekcie bardzo proste. Zapraszamy do kontaktu z naszymi specjalistami, aby dowiedzieć się więcej o oferowanych przez Scrabcar usługach.