Autokasacja Kłecko

Samochód powypadkowy – Co kryje się pod tym pojęciem?


W zależności od specyfiki zdarzenia drogowego powypadkowe auta podzielić można na takie, które uczestniczyły w wypadku, kolizji bądź jednym i drugim. Mianem kolizji drogowych określa się zdarzenia drogowe, w których uczestnicy nie doznali poważnych urazów (np. stłuczka parkingowa). Pod terminem takim jak wypadek drogowy kryją się zaś nieco bardziej drastyczne sytuacje, ponieważ z definicji ktoś musiał być ranny, a potencjalnie mógł nawet umrzeć. Wbrew pozorom nie każdy samochód, który uczestniczył w kolizji lub wypadku, zasługuje w pełni na miano powypadkowego, ale w rzeczywistości zdecydowaną większość aut dostaje tę łatkę niezależnie od charakteru zdarzenia drogowego. Jest wiele sposobów, które stosunkowo łatwo i skutecznie pozwalają ocenić czy rzekomo niepowypadkowy samochód faktycznie nie uczestniczył w wypadku. Jak samodzielnie rozpoznać powypadkowe auta na podstawie ich wyglądu zewnętrznego i wewnętrznego? Jakie narzędzia mogą się przydać w tym procesie? Kiedy warto wygenerować raport na podstawie numerów VIN? Na wszystkie te i wiele innych pytań odpowiadamy poniżej.

Jak na podstawie zewnętrznego wyglądu rozpoznać auto powypadkowe?

Samochód powypadkowy – Co kryje się pod tym pojęciem?

Każdy naprawiony samochód powypadkowy posiada mniej lub bardziej oczywiste ślady naprawy. Z tego też powodu przy kupnie używanego auta w podejrzenie atrakcyjnej cenie warto dokładnie przyjrzeć się poszczególnym elementom nadwozia. Zaniepokojenie wzbudzić powinny np.:

  • posklejane lub popękane mocowania przednich i tylnych lamp,
  • pozostałości kleju, prześwity szpachli, zgrubienia lakieru, śladowe pozostałości malowania itp.,
  • nierówne szczeliny przedniego lub tylnego zderzaka,
  • nieszczelności w oknach wraz z niezgodnościami w zakresie daty produkcji szyby i samochodu,
  • nieoryginalne nazwy producenta przednich i tylnych reflektorów,
  • krzywe i widoczne gołym okiem spawy (np. na progach, mocowaniach klap i drzwi itp.),
  • niedopasowane listwy (podobnie jak naklejki mogą ukrywać ślady napraw).

Mając na uwadze, iż prawidłowo wykonane naprawy jest ciężko rozpoznać, wiele osób wspomaga się w trakcie oględzin narzędziami takimi jak choćby miernik grubości lakieru. Jeśli auto powypadkowe zostało ręcznie polakierowane, to z dużym prawdopodobieństwem uda się to wykryć przy pomocy nawet taniego miernika. Trzeba tu jednak podkreślić, iż rozwiązanie to nie sprawdzi się zbyt dobrze, jeśli naprawa opierała się na wymianie całego elementu (np. maski, klapy bagażnika, nadkoli itp.).

Jakie elementy wewnątrz auta wskazują, iż jest to samochód powypadkowy?

W wielu przypadkach powypadkowy samochód rozpoznać można również po tym, jak wygląda on od wewnątrz. Aby upewnić się, czy auto uczestniczyło w wypadku lub kolizji, dobrze jest zwrócić szczególną uwagę na pasy i poduszki powietrzne. Jeżeli chodzi o ślady montażu, to najbardziej widoczne są porysowane mocowania, wyrobione śruby i uszkodzone wkręty. Wiele cennych informacji uzyskać można także w podczas oględzin bagażnika. Sprawdzić tu trzeba przede wszystkim:

  • czy spawy w podłodze są równe i jednolite,
  • czy na podłodze bagażnika nie ma na nich śladów szpachli lub wyklepywania,
  • w jakim stanie jest koło zapasowe.

Jeżeli w samochodzie jest zestaw naprawczy to lepiej upewnić czy nie wynika to z tego, iż koło zapasowe nie mieści się w zdeformowanym na skutek wypadku zbiorniku. Mając na uwadze, iż nie każdy poradzi sobie z datowaniem podzespołów pod maską, łatwo zrozumieć można, dlaczego tak wiele osób zamawia online raport na podstawie numeru VIN. Rozwiązanie to świetnie sprawdza się w przypadku sprowadzanych z zagranicznych państw aut, ponieważ w tym właśnie scenariuszu historia serwisowa jest najbardziej mglista.